Zašto devojčice sve ranije ulaze u pubertet?

11.11.2013.

Naučnici iz SAD su studijom koja je trajala od 2004. do 2011. godine obuhvatili više od 1.200 devojčica koje su na početku istraživanja imale od šest do osam godina. Reč je o devojčicama iz San Franciska, Njujorka i Sinsinatija. Zaključak studije je da devojčice u Sjedinjenim Državama danas ranije ulaze u pubertet nego u prethodnim decenijama.

Naučnici su ulazak u pubertet definisali kao životno doba u kojem devojkama počinju da se razvijaju grudi, piše Hafington Post. 

Istraživanje je pokazalo kako devojčice bele kože u pubertet ulaze u proseku sa 9,7 godina , što je tri do četiri meseca ranije nego što je pokazala studija 1997. godine, i mnogo ranije od prosečnog doba navedenog u podacima iz 1960. godine.

Devojčice crne puti u proseku u pubertet ulaze s 8,8 godina, što se ne razlikuje od podataka u prethodnim studijama. Latino devojke u pubertet ulaze sa 9,3 godina, a azijatkinje sa 9,7 godina, pokazalo je istraživanje.

U skladu s prethodnim istraživanjima, naučnici su takođe otkrili kako je gojaznost snažno povezana s početkom puberteta, a devojke s višim indeksom telesne mase (BMI) u proseku ranije ulaze u pubertet, pokazalo je istraživanje objavljeno u časopisu Pedijatrija.

“Uticaj BMI  na ulazak u pubertet u današnje doba ima veći uticaj nego genetika i rasa. Današnje devojke su rođene i odrasle u jeku epidemije gojaznosti”, kaže doktor Frank Biro, profesor pedijatrije u Dečjoj bolnici u Sinsinatiju. 

Marša Herman-Gidens, naučnica sa Univerzoteta Severne Karoline, kaže kako trend sve ranijeg ulaska u pubertet traje već dve decenije i da svaka nova studija to i potvrđuje i pokazuje kako je ulazak devojčica u pubertet sve raniji i raniji. 

Postoje brojne teorije zašto je gojaznost povezana s ranijom ulaskom u pubertet. Jedna govori da ishrana dovodi do haosa sa unutrašnjim satom, što menja ravnotežu hormona u telu. Druga tvrdi da višak masnog tkiva podstiče telo na proizvodnju hormona koji uzrokuju početak puberteta. 

Međutim, danski naučnik Anders Jul smatra da gojaznost ne uzrokuje raniji razvoj grudi. On veruje da veću ulogu u ranijem sazrevanju igraju vežbanje i zagađenje okoline.

Nekoliko faktora osim gojaznosti može da utiče na razvoj devojčica. Tako su današnje deca znatno manje aktivna, konzumiraju manje voća i povrća, a ishrana bogata mesom i mlečnim proizvodima zajedno s velikim količinama stresa koji vlada u brojnim porodicama nalaze se među brojnim faktorima koji mogu da dovedu do ranijeg puberteta. 

“Svaka devojka u svakodnevnom okruženja izložena je brojnim faktorima iz okruženja, koji pre nekoliko decenija nisu ni postojali, a mogu podstaći raniji pubertet. Međutim, još uvek nije jasno kako ti faktori utiču na pojavu ranog puberteta”, kaže MaršaHerman-Gidens.

Bez obzira na uzroke tog trenda, ranije sazrevanje može imati dugoročne medicinske posledice. 

“Studije su pokazale kako su devojke koje ranije uđu u pubertet izložene većem riziku od visokog krvnog pritiska i dijabetesa tipa 2 kasnije u životu. Ranije sazrevanje može imati i socijalne posledice. Postoji velika neusklađenost oko toga kako devojke koje rano uđu u pubertet izgledaju i kako se ponašaju u interakciji s drugim ljudima”, naglašava Biro.

pročitaj više

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here