Dodatno oporezivanje of-šor zona

29.10.2012.

Naime, cilj izmena Zakona o porezu na dobit koji je upravo prošao javnu raspravu, bio je da se povećenjem poreske stope sa 10 na 15 odsto, poveća budžetski prihod po tom osnovu, ali je analiza pokazala da postoje “pozamašni” odlivi sredstava iz Srbije ka of-šor destinacijama, prenosi Biznis plus.

Tako je ministarstvo predvidelo potpuno novo oporezivanje (plaćanje poreza po odbitku) usluga koje vrše preduzeća iz poreskih rajeva, domaćim firmama a koja će posle intervencije domaćih tajkuna plaćati dodatni porez od 25 odsto umesto planiranih 47 odsto.

To u praksi znači da će za svaku uslugu koju mu bude fakturisala firma registrovana u “poreskom raju” od recimo 50.000 evra, domaće preduzeće plaćati dodatnih 12.500 evra poreza državi Srbiji.

Pretpostavka je da se iza nerezidenta iz “poreskog raja”, u suštini “krije” vlasnik domaćeg preduzeća koji zapravo plaćanjem usluga svojoj kompaniji u “poreskom raju” smanjuje oporezivi prihod u Srbiji te prebacujući profit na firmu koja u of-šor destinaciji ne plaća porez na dobit ili ga plaća po minimalnih četiri do pet odsto, zavisi od destinacije.

Ove pretpostavke, nisu naravno, neosnovane. Naime,od 14.500 domaćih kompanija čiji je vlasnik stranac, svaka deseta ima osnivača odnosno vlasnika iz of šor zone.

Do sada je inače poreskom stopom od 20 odsto oporezovan prihod koji nerezedenti ostvaruju u Srbiji po osnovu udela i dividendi, naknada po osnovu autorskih honorara, kamata i zakupa nepokretnosti, ukoliko ugovorom o dvostrukom oporezivanju nije predviđeno drugačije. Kako Srbija ima potpisane ove ugovore sa 49 zemalja to znači da se u praksi poreska stopa obračunavala po stopi od pet odsto u 90 odsto slučajeva (Nemačka, Austrija, Danska, Mađarska….).

Međutim, nacrtom zakona uvedena je kategorija nerezidenata iz jurisdikcije sa preferencijalnim poreskim sistemom (of –šor destinacije) gde se u svim pomenutim slučajevima uz dodatnu pomneutu kategoriju usluga, plaća porez od 25 odsto.

Zakon o porezu na dobit preduzeća, trebalo bi da se nađe na Vladi, prema saznanjima Biznis plus-a, sredinom novembra, iako je prema prvim najavama ministra finansija, Mlađana Dinkića, već trebalo da bude usvojen. Svakako će se nove poreske stope primenjivati od 1. januara sledeće godine.

pročitaj više

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here