11.06.2019 Beograd

VideoIntervju Gordana Knežević Orlić: Za dominantan položaj smo se izborili

Intervju Gordana Knežević Orlić: Za dominantan položaj smo se izborili Foto: Novi magazin / Đurađ Šimić
Mala bara puno krokodila – izreka koja je u vreme dok škole biraju udžbenike za 2. i 6. razred osnovnih škola unela novinu i u slobodnu utakmicu na tržištu, koje bi zbog obrazovne funkcije moralo imati sofisticiranije metode među konkurentima.

Glavna na udaru našla se Izdavačka kuća Klett, čija čelna žena direktorka Gordana Knežević Orlić priznaje dominaciju na tržištu i ponosno kaže da su se kao izdavač za to borili 15 godina.

“Kao ekonomistkinja kazaću da je to sasvim normalno. Svi imamo iste uslove. Dominacija nije kažnjiva, to je prosto stanje na tržištu. Dominacija predstavlja zloupotrebu kada onaj ko dominira na tržištu namerno smanjuje proizvodnju, izaziva nestašice kako bi povećao cenu svog proizvoda. Mi to ne radimo. Za dominantan položaj izborili smo se ulaganjem mnogo novca u kvalitet udžbenika, uz mnogo rada. Ništa ne krijemo i nemamo šta da krijemo. Mi imamo dominaciju u nekim predmetima, u nekim nemamo, to je prilično raznovrsno. Imamo izdanja i za predškolce, za osnovce, pa za srednju školu. Dakle, negde imamo stvarno veliku prednost, a negde stvarno osvajamo tržište. Negde imamo predmete gde imamo samo 10 odsto tržišta, a kod nekih 50 odsto”, kaže Knežević Orlić za Novi magazin. Ona je sa autorima udžbenika Klett, eminentnim univerzitetskim profesorima, na konferenciji za medije nazvanoj “Istine i laži” ukazala na sve zloupotrebe konkurencije. “A kreću se, kaže Knežević Orlić, “od tvrdnji za navodnu korupciju kroz didaktičke kutije koje Klett poklanja sa udžbenicima školama i đacima, do toga da stranci pišu naše udžbenike, na šta će i dalje odgovarati kvalitetom koji donosi primat, ali i advokatima koji spremaju tužbe.

 

Zbog čega se sve ovo dešava? Pre nije tako bilo, bar u ovom sistemu poslovanja?

Katalog odobrenih udžbenika postavljen je na sajtu Ministarstva prosvete pre 10 dana i sada škole i nastavnici donose odluku šta će koristiti u drugom i šestom razredu, tako da su izdavači dobili informacije. Znaju za koga su se škole opredelile. Svi mi smo onog momenta kada smo predali gotove udžbenike na odobravanje štampali promotivne primerke i pokušavali nastavnicima da objasnimo šta smo uradili i da im poklonimo te promotivne primerke, tako da oni imaju vremena da pogledaju, uporede i odaberu šta je najbolje za njih i za đake da koriste u nastavi. Sada, nažalost, imamo pijacu u komunikaciji izdavača. Izdavačka kuća Klett osnovana je pre 15 godina i ja je sve vreme vodim. Radimo izuzetno kvalitetno, imamo veliki tim i urednika i autora, najeminentnijih imena struke koja rade na udžbenicima. Nažalost, kolege izdavači krenuli su lažima protiv kvaliteta.

 

Na šta konkretno mislite?

Nije istina da su naši autori stranci. U našim udžbenicima se vidi ko su autori, a to su eminentni profesori, najbolji profesori u svojim oblastima, i za srpski, i za matematiku, i za geografiju. Mi sarađujemo sa više od hiljadu nastavnika i univerzitetskih profesora iz Beograda, Kragujevca, Niša. Radimo evaluacije, naši udžbenici se koriste u školama i nama je važno da oni kažu svoje mišljenje, da li je nešto dobro, previše opširno, prekratko. Takođe mi je važan kako sud stručne javnosti, univerzitetskih profesora, urednika, stručnih recenzenata tako i onih koji su sa decom svakog dana u kontaktu i koji dobro poznaju način na koji deca primaju to znanje i način na koji treba organizovati nastavni materijal kako bi se s njima što bolje radilo i kako bi imali što bolja postignuća. Tužićemo, naravno, izdavače koji su poslali lažne informacije da didaktički materijal, inače deo nastavnog kompleta, vredi i do 300 evra, a cena mu je 30 evra. Protiv potpisnika ovog dopisa biće podneta krivična prijava.

 

Novi momenat su upravo te pretnje tužbama i advokatima?

Da, zato što je pre neki dan osvanuo prvi naslov, kao da smo estrada, a ne da se bavimo obrazovanjem. To vređa naše autore i oni su se pobunili protiv naslova u jednim novinama – da stranci pišu udžbenike. Ne možete tako blatiti nečije ime. Sa druge strane, izašao je taj tekst u jednim novinama, a nećemo promovisati nijedne, da Klett korumpira didaktičkim kutijama. I to potpisuju izdavači kao što je Vulkan, koji je pritom našu kutiju u potpunosti iskopirao, misleći da će time uspeti da postigne rezultat kod nastavnika, na tržištu. Kada su uvideli da to nisu postigli, krenuli su đonom. To nije način na koji treba da rade oni koji se bave obrazovanjem.

 

A kako se izboriti za tržište jer se, u stvari, danas vodi ogoljena bitka izdavača udžbenika za tržište?

Ovaj posao je posao posvećenih ljudi, ali ovo sad je počelo da liči na Divlji Zapad. Neki novi su ušli i misle da mogu da urade nešto što mi stvaramo već deceniju i po. To je nemoguće. Tu nema brzog novca, brzog uspeha, nastavnici i učitelji se teško odlučuju da nešto promene, morate mnogo da komunicirate s njima. Imali smo četiri meseca prezentacija u svakom gradu, u svakom manjem mestu. Veoma je važno da razumete i da pomognete, da objasnite nastavnicima da vi u stvari radite koncept koji njima pomaže da bolje predaju, da bolje uče svoju decu. To je ono što je koncept naše didaktičke kutije, koji je u stvari usklađen s novinama, a to je projektna nastava za koju smo napravili priručnik. U didaktičkoj kutiji su dodatna nastavna sredstva koja učenici koriste na času, kao što su elementi za matematiku, muzičko... Konkurent koji pokušava da radi isto, ni manje ni više nego je nas optužio za korupciju.

 

Još uvek vas u Srbiji doživljavaju kao stranu kuću, stranog izdavača?

Mi smo domaća izdavačka kuća, d.o.o. u skladu sa svim propisima ove zemlje, čiji je osnivač strana izdavačka kuća. Radimo po svim srpskim zakonima, naši autori su svi iz Srbije, mi smo svi iz Srbije u kojoj redovno plaćamo sve poreze i doprinose, kao i sve druge domaće kompanije. Dakle, poslujemo kao i svako drugo preduzeće koje se bavi proizvodnjom. Mi smo proizvodnja, a naše fabrike su glave naših autora i zato moramo da stanemo u odbranu tih autora i njihovih integriteta. Ne može neko ko je tek sad ušao na tržište da ih vređa, a to pokušavaju.

 

Da li je sve to što se dešava potaknuto time što se radi o tržištu na kojem se, prema medijima,”vrti” 80 do 100 miliona evra?

To lako može da se vidi. Ode se u APR, poređaju se izdavači. Ovaj posao je težak, sporo se dolazi do rezultata, ovo je jedna veoma niskoprofitna grana. I jeste problem što su neki ušli na ovo tržište misleći da je to mnogo više. Pre svega, ne kupuju sva deca udžbenike. Stvarna suma je oko četvrtine ove koju ste pomenuli.

 

Pogledajte intervju:

 

autor: DM izvor: Novi magazin
Ostavi komentar Ostavi komentar >>
Ostavi komentar
Pročitajte i...
Preporuke prijatelja
AMSS secondary
Najvesti
Vesti.rs
Zlatiborac
medijska pismenost
OTP banka lizing
Novi magazin- nedeljnik Medija centar Novinska agencija Beta societe AMSS side