Intervju Aleksandra Vrebalov: Verujem da ćemo se naučiti solidarnosti i odgovornosti
24.04.2020 Beograd

VideoIntervju Aleksandra Vrebalov: Verujem da ćemo se naučiti solidarnosti i odgovornosti

Intervju Aleksandra Vrebalov: Verujem da ćemo se naučiti solidarnosti i odgovornosti Foto: Džon King
Sumorna svakidašnjica u kojoj boravimo poslednjih nedelja ima jednu opštu osobinu – gotovo svaki čovek u ovom trenutku na planeti Zemlji strepi od istog nevidljivog neprijatelja po imenu COVID-19. No, umetnost je ta koja svet boji humanom paletom i nadilazi bojazan. Možda ljudi davnih vremena usred epidemija nalik ovoj nisu imali šanse da je prigrle, ali mi danas, zahvaljujući jednom veoma specijalnom muzičkom snimku, možemo momentalno da primimo komadić izuzetnog umetničkog nadahnuća kao ohrabrenje.

Razgovarala: Zorica Kojić
 

 

Kompozitorka Aleksandra Vrebalov jedna je od onih ličnosti kojima se uvek ponosimo kad dođe do nabrajanja izvanrednih stvaralačkih duhova poreklom sa našeg tla. Ovih turobnih dana, zračak nade i oduševljenja doslovno nas je obasjao sa jednog Youtube zapisa na kojem je njena muzika. Reč je o fragmentu dela Antene, u izvođenju gudačkog kvarteta Kronos i monaha Jeroteja iz manastira Kovilj, premijerno u svetu prikazanom 14. aprila, a realizovanom iz potpuno zasebnih životnih i umetničkih prostora navedenih protagonista, što je sasvim očekivano za današnje pandemijsko vanredno stanje kojim smo svi manje-više obuhvaćeni globalno. Reč globalno inače će više puta biti pomenuta u ovom razgovoru sa Aleksandrom Vrebalov, i to ne bez razloga.

Prethodne nedelje imali smo neverovatno uzbudljivo iskustvo da čujemo fragment vašeg novog dela Antene (ANTENNAE) na Youtube kanalu slavnog Kronos kvarteta. Možete li da nam na samom početku predstavite jezgro svoje inspiracije iz kojeg je nastalo pomenuto ostvarenje?

Antene su nastale po narudžbini Muzeja umetnosti u Klivlendu, inspirisane muzejskom kolekcijom vizantijske umetnosti. Pružena mi je sloboda da komad koncipiram van koncertne dvorane, i da rasporedim oko 70 muzičara po galerijama Muzeja, ozvučavajući muzejski prostor na ovaj način prvi put u izvođačkoj istoriji te institucije.

Kompozicija Antene kompleksna je zvučna instalacija koja kao da priziva davne vekove i nudi svojevrsnu zvučnu utehu – da li ste, stvarajući je, imali na umu sve ovo što je danas zadesilo apsolutno čitavu planetu? Pre svega mislimo na spiritualnu dimenziju Antena, koja ovog časa snažno rezonira sa našom usamljenom sadašnjicom?

Vesti o epidemiji su tek počele da pristižu iz Kine, kad sam komad već privodila kraju. Od početnih razgovora sa Muzejom umetnosti u Klivlendu do završetka dela, prošlo je nekoliko godina. U tom smislu, atmosfera oko pandemije nije uticala na stvaralački proces. Ali, stanje globalno – nejednakost, patnja, siromaštvo, podele – nije novo i nije rezultat pandemije. Sve ono što je već bilo među nama, nefunkcionalno, nehumano, neduhovno, samo je još potcrtano pandemijom. Antene su nastale iz moje stalne težnje da zvukom doprinesem isceljenju, gde god i kome god je ono potrebno, a ta težnja je u ovim okolnostima postala bukvalna i realna.

Ovo delo trebalo je da krajem marta premijerno bude predstavljeno publici. Kako su tekle pripreme, koji su prostori unutar Muzeja umetnosti u Klivlendu bili viđeni kao muzička scena za izvođenje?

Nekoliko puta sam boravila u Klivlendu u toku rada na Antenama. U oktobru prošle godine napravili smo jednodnevnu radionicu sa lokalnim muzičarima i isprobavali smo moje ideje u raznim prostorima muzejske zgrade. S obzirom da je svaka galerija trebala da bude deo koncertnog prostora, bilo je važno da definišem kako putuje zvuk, gde se umnožava u ehu, jer zgrada je mermerna, sa višestrukim stepeništima, rotundom, i zakrivljenim plafonima. Dobila sam na upotrebu i dvoje orgulja iz kolekcije, a tome je prethodilo sviranje, moje isprobavanje zvuka više od deset instrumenata sa dirkama, koji su deo kolekcije.

Ceo proces bio je kao prelepa, kompleksna igra, u kojoj mi je data velika sloboda i poverenje, i gde su prostor muzeja, kolekcija i lokalni muzičari postali glavni elementi za rad. Muzika je izrasla iz konkretnih okolnosti.

*Ceo intervju pročitajte besplatno OVDE

autor: IG izvor: Novi magazin
Ostavi komentar Ostavi komentar >>
Ostavi komentar
Pročitajte i...
Preporuke prijatelja
novinarnica svuda
AMSS secondary
Najvesti
Vesti.rs
Zlatiborac
medijska pismenost
Turisti?ka organizacija Srbije
Novi magazin- nedeljnik Novinska agencija Beta AMSS side