Vladimir Gligorov: Politika javnog duga
04.02.2019 Beograd

Vladimir Gligorov: Politika javnog duga

Vladimir Gligorov: Politika javnog duga
Na slici 1 prikazan je efekat grudve snega, pod kojim se podrazumeva doprinos javnom dugu razlike između kamatne stope na javni dug i stope rasta bruto domaćeg proizvoda.

Po pravilu, on je bio negativan pre krize iz 2008, snažno pozitivan u toku krize i ponovo negativan posle stabilizacije. Slovačka je članica evrozone, dok ostale tri zemlje imaju svoj novac i režim ciljane inflacije. No, među njima nema neke trajnije razlike, bar kada je reč o odnosu kamatne stope i stope rasta.
 

Slika 1: Efekat grudve snega

 

Na slici 2 je prikazan javni dug u odnosu na bruto domaći proizvod istih tih privreda. Razlike, koje su nesumnjive, ukazuju na razlike u fiskalnoj politici. Javni dug (uvek u odnosu na BDP) smanjuje se po okončanju krize iz 2008. Ali su nivoi različiti i put do njih takođe. Svaka linija zapravo rezimira privrednu politiku ovih zemalja. Recimo, Mađarska je Bokrošovim reformama značajno smanjila javni dug, da bi on kasnije rastao sve do krize. Politika javnih finansija bila je bez sumnje u središtu političkih kretanja u toj zemlji. U Poljskoj je javni dug relativno stabilan, čak i ako se uzme u obzir rast u vreme krize, dok je on u Češkoj najmanji iako je uglavnom težio da se povećava. U Slovačkoj su varijacije najveće, ali je i najviši nivo relativno nizak u odnosu, recimo, na druge, razvijenije zemlje Evropske unije.

 

Slika 2: Javni dug % BDP

Sve su ove zemlje, i to je ono što je zanimljivo, mogle da refinansiraju svoje dugove i na mnogo višem nivou ili, drukčije rečeno, mogle su mnogo više da se oslanjaju na javnu potrošnju i ulaganja, da su htele. Jer, sa izuzetkom u vreme krize, koju su one prebrodile bezbolnije nego mnoge druge zemlje članice EU, njihovi javni dugovi mogli su da se, da se tako izrazim, isplate privrednim rastom. Svejedno, javne finansije ovih zemalja, ovde predstavljene kretanjem javnog duga, nisu se preterano i svakako ne prvenstveno oslanjale na javnu potrošnju. Zašto?
Pre nego što se potegne omiljeno objašnjenje, dakle zbog neoliberalizma, koje se opet zasniva na objašnjenju da je sve to u prirodi Evropske unije, valja uzeti u obzir da je takođe reč o privredama koje su izuzetno otvorene, što će reći uvoze i izvoze veliki deo svoje proizvodnje, što opet znači da su značajni primaoci stranih ulaganja. Ova pak dolaze u ove zemlje zato što je prinos na kapital veći u manje razvijenim zemljama članicama jedinstvenog tržišta Evropske unije veći nego u razvijenijim. Ili, da je prinos na nemačko, ili uostalom češko, ulaganje u, recimo, Češkoj veći nego u Nemačkoj. Ili, uopšteno govoreći, da je u ovim zemljama bolje ulagati nego trošiti, a kako je najveći deo javnih izdataka jedan ili drugi vid potrošnje, više se isplati odložiti potrošnju. Ne, naravno, javna ulaganja, što je i razlog da ove zemlje ulažu, uz ne malu pomoć EU (uz izuzetak Češke), značajna javna sredstva.
Drukčije stoje stvari u Srbiji, gde je potrošnja u dugom vremenskom periodu gotovo jednaka bruto domaćem proizvodu, što se donekle menja u poslednjih nekoliko godina, o čemu sam pisao, mada bi prinosi na ulaganja morali biti znatno veći nego, recimo, u ove sada značajno razvijenije zemlje, o Nemačkoj da i ne govorimo.
 

autor: VV izvor: Novi magazin
Ostavi komentar Ostavi komentar >>
Ostavi komentar
Pročitajte i...
  • Vladimir Gligorov: Kurs i dug Vladimir Gligorov: Kurs i dug

    Problem sa fiksnim kursom je u tome što s vremenom postaje skupo od njega odustati.

  • Mijat Lakićević: Mandat za rat Mijat Lakićević: Mandat za rat

    Nije ovo prvi put da srpski birači glasaju za rat. Pre tačno 30 godina, 1990, Slobodan Milošević je dobio mandat da povede rat protiv “spoljašnjeg neprijatelja” – Slovenaca, Hrvata, Bošnjaka... Sada je Aleksandar Vučić dobio mandat da nastavi rat protiv unutrašnjeg neprijatelja. To jest, protiv svih koji nisu uz Srpsku naprednu stranku. Što znači da će buduće vlasti – od lokala preko Pokrajine do Republike – biti još bezobzirnije.

  • Dimitrije Boarov: Privremeno ulepšavanje Dimitrije Boarov: Privremeno ulepšavanje

    Čadež je nedavno rekao: “Tu smo – gde smo i moramo da radimo zajedno, privrede su nam povezane više nego što ljudi znaju, što mogu i da pretpostave i što političari ne razumeju.” Ne znam zašto se u poslednjim spekulacijama o budućem premijeru Srbije Čadež više ne spominje, ali sada mogu da pretpostavim zašto je tako.

  • Vladimir Gligorov: Plate Vladimir Gligorov: Plate

    Udvostručiti plate u evrima za, recimo, pet godina veoma je teško ostvarljivo.

  • Vladimir Gligorov: Srbija i Hrvatska Vladimir Gligorov: Srbija i Hrvatska

    U poslednjih desetak godina stvarni proizvod Hrvatske trajno je veći od srpskog i razlika se ne smanjuje, a po stanovniku se nominalno povećava.

  • Dimitrije Boarov: Posle izbora Dimitrije Boarov: Posle izbora

    Ima mišljenja da predstojeći izbori ništa neće promeniti i da su oni samo predigra za predsedničke izbore u Srbiji za dve godine. To bi značilo da niko i ne razmišlja da rešava probleme države posle parlamentarnih i lokalnih izbora nego se uvek razmišlja samo o očuvanju vlasti odavde do večnosti. To će jednog trenutka dosaditi i građanima Srbije.

  • Vladimir Gligorov: Lična vlast Vladimir Gligorov: Lična vlast

    U Srbiji je zapravo skandal sve što je povezano sa epidemijom. Sa stanovišta vlasti, to što je izmakla kontroli. Vladar nije garantor sigurnosti već sam deluje nesigurno.

Preporuke prijatelja
novinarnica svuda
Zlatiborac
Turisti?ka organizacija Srbije
Novi magazin- nedeljnik Novinska agencija Beta AMSS side