O poverenju
29.06.2011 Beograd

O poverenju

O poverenju
Sve je u poverenju. Tako je glasio slogan Narodne banke Srbije iz vremena kada je na njenom čelu bio Mlađan Dinkić. On je možda najbolji primer kako se poverenje lako gubi. Ali, nije lider URS-a predmet ovog teksta.

Skupovi ekonomista u Srbiji u poslednje vreme liče na psihoseanse. Manje se govori u ekonomskim, a više u psihološkim kategorijama. O poverenju najviše. Krajnje uprošćeno rečeno: da bi izvela krupne, tj. promene kakve su neophodne Srbiji, vlast mora da narod, građane, ubedi da je to dobro i da stekne njihovo poverenje. Da dobije legitimitet za politiku koju namerava da vodi. Samo tada i tako moći da će bude uspešna; u suprotnom građani će tu politiku, makar bila i najbolja, pre ili kasnije, u svakom slučaju kad naiđu prve teškoće, srušiti.

Stara izreka kaže: neko vreme možete varati sve ljude, neke ljude možete da varate sve vreme, ali nikako ne možete sve ljude varati sve vreme. U Srbiji se vlast sve više suočava upravo s tom činjenicom. Izgubila je poverenje i građani joj ne veruju i kad radi dobre stvari. Doduše, u ovom trenutku čoveku uopšte nije lako da se seti šta je to što Vlada radi dobro, ali svejedno, nema sumnje da sva istraživanja javnog mnjenja pokazuju da joj rejting, drugim rečima poverenje građanstva u njene sposobnosti (nezaustavljivo?) opada. A ne bi joj verovali ni kad bi stvarno počela da radi najbolje.

Što je najgore, vlast to i ne pokušava. Nema velike ideje. Nema ničeg što bi ljude prenulo i prodrmalo, ubedilo ih da Vlada (doduše, to u dobroj meri važi i za opoziciju, ali opozicija nije na tapetu) ima plan i program i da će ka tome ići snažno i odlučno. Nema velikog, strateškog cilja.

Evropa je bila ta ideja, ali je isprofanisana, devalvirana i svedena na marketinški slogan. Ljudi misle da više služi za vađenje nego za vođenje. Postala je neka vrsta utopije, obećane zemlje, Eldorada... I ljudi su gotovo izgubili nadu da će tamo ikada stići. Ne što je Evropa tako daleko, nego što em što smo kasno krenuli, em stalno zastajkujemo, skrećemo s puta da beremo cveće,dremnemo...

Da zaključimo: poverenje svima znači. Tako je, da podsetimo opet, glasio reklamni slogan jedne druge banke - Komercijalne. Mada ga nešto ne viđamo u poslednje vreme. I to govori o tome kako ozbiljne institucije, koje posluju na tržištu, s poverenjem manipulišu oprezno i trude se da ga ne izube.

autor: Mijat Lakićević izvor: Novi magazin
Ostavi komentar Ostavi komentar >>
Ostavi komentar
Pročitajte i...
  • Dimitrije Boarov: Pitanje konjunkture Dimitrije Boarov: Pitanje konjunkture

    Malo je reći da svetsko tržište, od kojeg Srbija sve više zavisi, posle korone neće biti onakvo kakvo je bilo pre pandemije. Neće biti isto ni u samoj Srbiji. Zbog svega toga suočićemo se s hitnom potrebom restrukturiranja cele privrede, što obično prilično košta i donosi nove rizike.

  • Dimitrije Boarov: Kako pomoći turizmu Dimitrije Boarov: Kako pomoći turizmu

    Znam mnoge ljude koji su se tokom godine mnogo čega odricali da bi putovali i letovali širom sveta i o tome potom sve vreme govorili u svojim prijateljskim krugovima, pokazivali slike, itd. Ako im se to oduzme, njihov život će u suštinskom smislu postati siromašniji.

  • Mijat Lakićević: Dijalog u paklu... Mijat Lakićević: Dijalog u paklu...

    Sportski ideolog Nebojša Čović izjavio je pre neki dan da je “Crvena zvezda narodski klub”, te da je kao takva “prethodnih godina odlično predstavljala državu Srbiju, glavni grad Beograd i region”.

  • Momčilo Pantelić: Korona-triler Momčilo Pantelić: Korona-triler

    Kad se neko zlo izrodi na Istoku, a najveće žrtve odnese na Zapadu, je li to dovoljno za novi Hladni rat? Ovako uprošćena strateška nedoumica razmahala se po svetu povodom pandemije koja se začela u Kini, a dosad najviše ojadila Evropu i Ameriku.

  • Vladimir Gligorov: Virus u regiji Vladimir Gligorov: Virus u regiji

    Srbija ima značajno veći broj obolelih nego zemlje u susedstvu, ali ne i veći broj umrlih. Zapravo, tek nešto više od dva odsto obolelih je umrlo, dok je u svim drugim zemljama u susedstvu taj procenat veći.

  • Mijat Lakićević: Mandat za rat Mijat Lakićević: Mandat za rat

    Nije ovo prvi put da srpski birači glasaju za rat. Pre tačno 30 godina, 1990, Slobodan Milošević je dobio mandat da povede rat protiv “spoljašnjeg neprijatelja” – Slovenaca, Hrvata, Bošnjaka... Sada je Aleksandar Vučić dobio mandat da nastavi rat protiv unutrašnjeg neprijatelja. To jest, protiv svih koji nisu uz Srpsku naprednu stranku. Što znači da će buduće vlasti – od lokala preko Pokrajine do Republike – biti još bezobzirnije.

  • Vladimir Gligorov: Hibridi Vladimir Gligorov: Hibridi

    Koja je saznajna korist od hibridnih režima? Takođe, šta se postiže višekriterijumskim ocenjivanjem?

Preporuke prijatelja
novinarnica svuda
Zlatiborac
Turisti?ka organizacija Srbije
Novi magazin- nedeljnik Novinska agencija Beta AMSS side