03.08.2018 Beograd

Dimitrije Boarov: Marikone - kreativne odluke

Dimitrije Boarov: Marikone - kreativne odluke
Simptomatično je za našu javnost da iznenadna vest o smrti Serđa Markionea, izvršnog direktora megakompanije Fijat Krajsler automobili (umro je 25. jula u Cirihu nakon operacije ramena i jednogodišnjeg tajnog lečenja od zasad neimenovane bolesti) nije u Srbiji propraćena širim komentarima, ocenama i pričama, mada je reč o veoma zanimljivom “svetskom menadžeru”, koji je u Kragujevac vratio modernu tehnologiju proizvodnje automobila i ukrasio i izvoznu i uvoznu stranu bilansa srpske privrede sa oko pola milijarde evra godišnjeg prometa u oba pravca.

Istina, posao sa FCA zaključen je pri kraju “prethodne vlasti”, a ovih dana kao da malaksava zbog mnogo prekida u proizvodnji iako je u Torinu saopšteno da on ostaje u igri na duži rok u budućnosti – pa se možda i zbog svega toga dogodilo da niko iz Vlade Srbije nije guknuo koju o Serđu Markioneu povodom njegovog odlaska sa ovoga sveta. Istina, i u samom Fijatu kao da su mrzovoljni što nisu mnogo znali koliko je Markione ozbiljno bolestan, a mnogi su izgleda i razočarani što je njegovo “prvo mesto” u kompaniji dodeljeno Majklu Menliju, koji se istakao uspesima u proizvodnji, promociji i prodaji Džipovih modela koji se, takođe, produciraju pod krovom FCA. No, ne potcenjujući nove menadžere, teško je očekivati da će oni doista postići senzacionalne preokrete u sudbini ove kompanije, kakve je između 2004. godine, kada je došao u Fijat kao briljantni pravnik-knjigovođa iz farmaceutske branše, do juče ostvario Markione u svetskoj automobilskoj industriji.

Ne ulazeći dublje u mnogobrojne pokazatelje, valja istaći da je Markione u 14 godina rukovođenja podigao prihode Fijata sa 47 na 140 milijardi evra (tek u drugom kvartalu ove godine primećeno je da je profit FCA u izvesnom padu). Samo uz njegovo vođstvo FCA je mogao opstati u velikoj desetorki svetskih proizvođača automobila (na osmom mestu) – ispred Renoa, a iza Folksvagena. Kakva je to vizija mogla naterati Markionea da 2009. godine kupi američki Krajsler, kada je ovaj bio u bankrotstvu, i da pred 4.000 radnika u Mičigenu kaže: “Mi nameravamo da se baziramo na Krajslerovoj inovativnosti i Fijatovoj tehnologiji i stručnosti”. U stvari, samo je on sam bio inovativan, a Fijatova tehnologija je tada bila u izvesnom zaostatku. Kasnije će se pokazati da nije zazirao od toga da prizna greške i da ih brzo ispravlja, pa je između 2013. i 2016. pokrenuo, pa ugasio nekoliko Dodžovih modela. Treba li ikoga podsećati da takve odluke koštaju milijarde dolara, a odlaganje takvih odluka dvostruko više.

Imao je nos za svetska i nacionalna tržišta. Teško je objasniti kako je Serđo Markione uspeo da vrati brend “alfa romea” na američko tržište, u vreme kada su ga u samoj Italiji vozili samo carinici i policajci. Ko je mogao verovati da će povratak malom “fići 500”, sa novim jakim motorom i udobnošću srednje klase, a cenom one najviše, biti toliko uspešan, i ko je osim Markionea, pored svih srpskih državnih povlastica, mogao reskirati investiranje više od milijardu evra u šumadijsku zabit u Kragujevcu, da bi se tamo uspostavila proizvodnja velikog “fiće 500L”? Da li će novi menadžeri prihvatiti i taj deo Markioneovog nasleđa, videćemo.

Serđo Markione je imao izvesnu distancu prema političarima. Mondo navodi da su posle susreta šefova General motorsa, Forda i FCA sa Trampom, Meri Bara i Mark Filds dali izjave medijima, a Markione je samo mahnuo novinarima. Markione je bio opsednut globalnim “ujedinjenjima”. Sećamo se da je 2015. godine hteo FCA da poveže sa GM-om. Nikakve granice ga nisu sputavale. Imao je smelosti ne samo da u svim prilikama nosi džemper (i tamo gde su drugi bili u frakovima) nego da donosi i kreativne odluke teške velikog kapitala. Malo je danas takvih individualaca u svetskom biznisu, ali bi bez takvih ljudi i biznis bio čista dosada.

autor: VV izvor: Novi magazin
Ostavi komentar (2) Ostavi komentar >>
Ostavi komentar
  • 3.08.2018, 19:32h Dušan Kragujevac

    Odlična analiza.

  • 3.08.2018, 11:34h AS

    Prekidi u proizvodnji u Fijatu Srbija su normalne ekonomske odluke. Od kako postoji tzv. feragosto ili celomesečni avgustovski odmor je karakterističan za Fijat ali i celu Italiju. A povremeni zbog usklađivanja sa ponudom i tražnjom, usklađivanja sa dobavljačima koji su znali da kasne i zbog uštede resursa. Samo je za Zastavu bilo normalno da radnicima plaća pune dnevnice i milione u energentima za dane kada je sa traka silazila šaka Jugića. Bitno da se radi kao da struja, voda i ugalj ne koštaju, zato je Zastava i propala.Svako uključivanje mašina i dolazak radnika na posao koštaju.

Pročitajte i...
  • Jelka Jovanović: Lekcija No1 Jelka Jovanović: Lekcija No1

    Najbolji svetski teniser Novak Đoković proglašen je za najboljeg sportistu na planeti 2018. godine po izboru Akademije Laureus.

  • Dimitrije Boarov: Polovna Srbija Dimitrije Boarov: Polovna Srbija

    Sada kada očekujemo statističke podatke o startnom nivou prosečnih plata u Srbiji u ovoj godini posle Vladine povišice, ponovo se pokreće pitanje zašto mesečne plate u privatnim preduzećima rastu sporije nego one u “opštoj državi”.

  • Mijat Lakićević: Prizren otvoren grad Mijat Lakićević: Prizren otvoren grad

    Kažu da su pre 630 godina, posle boja na Kosovu, zvona zvonila čak u Parizu. Danas bi mir na Kosovu imao još širi odjek.

  • Dimitrije Boarov: Čekanje "velike greške" Dimitrije Boarov: Čekanje "velike greške"

    Izvesna Tatjana, mlađahna kondukterka beogradske autotransportne kuće Lasta, otpuštena je sa posla zato što ju je saobraćajna policija uhvatila pred Kikindom da vozi dabldeker autobus na redovnoj liniji Beograd – Subotica iako nema vozačku dozvolu. Ona se brani kako ume i kaže da “nikoga nije ubila” nego je samo, na molbu kolege vozača, “pomerila” spomenuti autobus sa šest putnika i pri tome nije napravila nijedan saobraćajni prekršaj.

  • Dimitrije Boarov: Antiglobalizam i njegov rep Dimitrije Boarov: Antiglobalizam i njegov rep

    Može se slobodno reći da je mnoge ljude u Srbiji šokirala vest da se Radnički savet nemačke automobilske kompanije Folksvagen pre neki dan usprotivio planovima menadžmenta ove svetski poznate firme da investira oko milijardu evra u izgradnju nove fabrike automobila u jednoj od zemalja na istoku Evrope (u igri su Srbija, Rumunija, Bugarska i Turska).

  • Jelka Jovanović: Trećepozivac u besramnoj kampanji Jelka Jovanović: Trećepozivac u besramnoj kampanji

    Hoće li tetka iz Kanade doći na ispraćaj i šta si radio devedesetih kad se pucalo, najčešći su komentari brojnih čitalaca posle najave ministra odbrane Aleksandra Vulina da će se prijaviti na 15-dnevnu vojnu obuku 600 muškaraca za rezervni sastav, koji, što zbog prigovora savesti, što zbog zakonske suspenzije redovnog vojnog roka, nisu imali prilike da ovladaju ratnim veštinama.

  • Dimitrije Boarov: Aritmetika zaostajanja Dimitrije Boarov: Aritmetika zaostajanja

    Ovogodišnji Kopaonik biznis forum imao je žučnu predigru koju je pokrenuo doskorašnji ministar finansija Dušan Vujović svojim prilogom za reviju ovog skupa, koji je preneo beogradski NIN (28. februara).

Preporuke prijatelja
Zlatiborac
OTP banka lizing
Novi magazin- nedeljnik Medija centar Novinska agencija Beta societe AMSS side