22.07.2012 Beograd

Auto klasici: Buba ide u rat

Auto klasici: Buba ide u rat
Voleli mi automobile ili ne, zanimali nas ili ne, jedno je sigurno - svi mi znamo šta je i kako izgleda VW buba. Legendarni automobil, najprodavaniji model u istoriji, obožavan i voljen u celom svetu, ne može se pohvaliti ni svojom istorijom ni svojim poreklom.

 

Mada mu je “otac” Ferdinand Porše, uloga Adolfa Hitlera u stvaranju narodnog automobila je bila ključna. Veliki Hitlerov projekat trebao je da obezbedi dobar i pouzdan automobil prosečnom Nemcu za samo 1000 rajh maraka, ali su ga, neki drugi, sopstveni planovi pretekli.

Dok je postavljao kamen temeljac za fabriku koja će praviti, tada već ozbiljno proveren i testiran automobil, Hitler je postavljao i temelje II svetskog rata u Poljskoj. Naravno da je rat zaustavio proizvodnju putničkih automobila i naterao fabriku da se preorijentiše na ratnu proizvodnju. Tehnički dobro pripremljenoj nemačkoj vojsci, za dugotrajan rat ipak je nedostajalo vozilo koje bi moglo ravnopravno “da se nosi” sa američkim Willys Jeepom, na nepristupačnim i neprohodnim terenima i u svim vremenskim uslovima.

Buba sa svojim oblim linijama, nije bila podesna za vojnu upotrebu, a i njena proizvodnja je bila skupa i spora za potrebe vojske, kojoj je trebalo jeftino vozilo koje se lako i brzo može popraviti u svim uslovima. Na nešto proširenu Bubinu šasiju, stavljena je “kockastija” nadgradnja sa platnenim krovom, oborivom šoferšajbnom i rezervnim točkom na haubi, a ceo automobil je zbog vanputnih uslova vožnje podignut.

Kübelwagen, kako je nazvan ovaj Bubin klon, brzo je postao poznato vozilo na evropskim i afričkim ratištima. Motor koji je originalno imao 985 čm, bio je vazdušno hlađen što je Kübelwagen činilo pogodnim za upotrebu i na krajnjem severu i u tropskim uslovima. Motor od 985 čm, 1944. godine zamenjen je jačim od 1131 čm koji je korišćen i u prvim posleratnim Bubama. Karoserija pandana američkog Jeepa, je ironično pravljena u bivšoj američkoj fabrici Ambi-Budd u Berlinu.

Pogodnost Bube za nadgradnju ponovo je iskorišćena 1942, kada se Kübelwagenu pridružio Schwimmwagen, amfibijsko vozilo sa pogonom na sva 4 točka, vodonepropusnom karoserijom sa donjim delom u obliku kade i propelerom montiranim na kolenastom vratilu.

Kubelwagenu i Schwimmwagenu društvo je pravio i Kommandeurwagen, napravljen, kao mešanac Bube i Kubelwagena, za udobniju vožnju oficira po svim terenima.

Preko 12.000 ratnih zarobljenika, silom zaposlenih u Wolfsburgškoj fabrici, je do kraja rata napravilo 50.000 Kubelwagena, 12.000 Schwimmeagena (uglavnom za potrebe SS jedinica) i preko 600 Kommandeurwagena.

Nakon završetka rata Englezi, koji su upravljali VW fabrikom, uspostavili su ponovnu proizvodnju Bube, a poučeni iskustvom glavnog konkurenta u ratu Willysa, koji je napravio ogroman uspeh sa svojim Jeepom u civilnoj prodaji, alate za izradu Kubelwagena dali su Meksikancima koji su civilnu varijantu (poznatu i kao model 181) pravili sve do 1978. godine.



Civilni Kubelwagen, odnosno model 181, nema onaj šmek koji je Bubu sa njenim oblim linijama činio neodoljivom 70 godina, nema ni toliko prepoznatljiv izgled Willys Jeepa, a posebno nema njegov oreol pobednika, ali je ipak stekao popularnost među mladim ljudima i među svima onima koji su neprevaziđenu pouzdanost Bube hteli da prenesu na vanputne uslove.   

autor: Jakov Peković izvor: Novi magazin
Ostavi komentar Ostavi komentar >>
Ostavi komentar
Pročitajte i...
Preporuke prijatelja
NASLOVI
Zlatiborac
OTP banka lizing
Novi magazin- nedeljnik Medija centar Novinska agencija Beta societe AMSS side