Pozitivni efekti za saobraćaj zbog ulaska Hrvatske u EU
30.06.2013 Beograd

Pozitivni efekti za saobraćaj zbog ulaska Hrvatske u EU

Pozitivni efekti za saobraćaj zbog ulaska Hrvatske u EU
Za srpski putnički i teretni saobraćaj neće biti nikakvih problema zbog ulaska Hrvatske u EU 1. jula, već nasuprot - biće pozitivnih efekata, kažu u Ministarstvu saobraćaja.


To se odnosi na sve vrste saobraćaja - drumski, železnički, vazdušni, vodni i intermodalni odnosno kontejnerski saobraćaj, rekao je državni sekretar u Ministarstvu saobraćaja Miodrag Poledica Tanjugu.

Kako se Hrvatska graniči sa Slovenijom, ulaskom Hrvatske u EU putna privreda Srbije u drumskom i železničkom saobraćaju imati jednu granicu manje prema zemljama zapadne Evrope, što znači nekoliko sati manje zadržavanja na tim graničnim prelazima, pojasnio je Poledica.

Što se tiče drumskog transporta robe, koji je i najmasovniji, Srbija sa Hrvatskom već ima liberalizovan režim za tranzit kada su u pitanju tzv. zelena vozila.

Reč je o kamionima sa motorima standarda od "evro jedan" do "evro pet", za koje u tranzitu nisu potrebne nikakve dozvole na osnovu međudržavnog sporazuma sa Hrvatskom.

Ako nije u pitanju tranzit, drumski transport Srbije i Hrvatske je regulisan međunarodnim dozvolama koje dve zemlje razmenjuju na bazi reciprociteta. 

Srbija ima dovoljan broj tih dozvola, godišnje 39.500 za "zelena" i 500 dozvola za "crna" vozila čiji motori ne zadovoljavaju ekološke standarde.

Kada je u pitanju železnički transport, Srbija je orijentisana uglavnom na Luku Rijeka na severu Hrvatske, gde stižu veliki brodovi iz Kine sa robom koja železnicom i kamionima stiže na srpsko tržište.

Železnicom se, naveo je Poledica, realizuje između 20 i 30 odsto prevoza te robe i taj odnos će verovatno i dalje biti takav.

"Postoji neko nepisano pravilo da kako koja zemlja uđe u EU ti veliki brodovi, koji uglavnom dolaze iz Kine, odlaze ka lukama koje nisu u zemljama EU, jer imaju povoljnije tarife za velike brodovlasnike, pa je moguće da će to biti šansa za druge jadranske luke, kao što su Ploče u Bosni i Hercegovini, Luka Bar u Crnoj Gori, Drač u Albaniji...", rekao je Tanjugov sagovornik.

On je napomenuo da te luke moraju svoje tehničke kapacitete da prilagode velikim prekookeanskim brodovima, koji nose i po desetak hiljada kontejnera.

Poledica je najavio da će Srbija, Hrvatska i Slovenija u narednih nekoliko nedelja osnovati zajedničko železničko preduzeće za transport robe "Kargo 10", sa sedištem u Ljubljani, kao i da je ostalo još samo Srbija u svom zakonodavstvu da završi proceduru.

Po pitanju vazdušnog saobraćaja, Srbija i Hrvatska su potpisnice Sporazuma o evropskom otvorenom nebu (ECAA).

Srbija prema Hrvatskoj ima uglavnom sezonske letove "Jat ervejza" iz Beograda za Dubrovnik, Split i Pulu, rekao je Poledica dodajući da će Jat tokom sezone verovatno imati ukupno 11 letova nedeljeno, a "Kroacija eralajnz" dva leta iz Splita.

Za rečni saobraćaj između Srbije i Hrvatske veoma je važan Dunav, koji je jednim delom prirodna granica dve zemlje.

Na potezu od Bezdana do Bogojeva na Dunavu postoje kritična mesta za plovidbu i tu je potrebno obaviti regulacione radove, naveo je Poledica dodajući da od Apatina do Beograda postoje ukupno 23 kritična mesta, od čega je 17 na delu koji se graniči sa Hrvatskom.

"Za nas je velika šansa kad Hrvatska uđe u EU, jer će nam biti dostupni fondovi koje ćemo moći da koristimo u većem obimu nego sada, s obzirom da ćemo zajedno sa Hrvatskom aplicirati za potrebna sredstva", rekao je Poledica.

Prema njegovim rečima, Srbiji je za otklanjanje "uskih grla" na Dunavu potrebno oko 40 miliona evra.

autor: DjO izvor: Tanjug/Novi magazin
Ostavi komentar Ostavi komentar >>
Ostavi komentar
Pročitajte i...
Preporuke prijatelja
novinarnica svuda
NASLOVI
Zlatiborac
Biznis plus
Turisti?ka organizacija Srbije
Novi magazin- nedeljnik Novinska agencija Beta AMSS side