29.12.2019 Beograd

VideoMarija Labović: U 2020. osvajamo daleki svet

Marija Labović: U 2020. osvajamo daleki svet Foto: Novi magazin
Promovisaćemo Srbiju na dalekim tržištima Kine, SAD i Kanade, a značajno ćemo osnažiti prisustvo u Indiji. TOS se vraća i na sajam Madridu

Razgovarala: Jelena Aleksić

 

Srbiju je u godini na izmaku posetilo 3,2 miliona turista, devizni priliv je dostigao 1,4 milijarde evra, a domaći turizam rastao je ponovo po dvostruko većoj stopi nego što je svetski ili evropski prosek. Dovoljno razloga za razgovor s Marijom Labović, direktorom Turističke organizacije Srbije, koja u 2019. proslavlja i 25 godina postojanja.

 

Šta je obeležilo turističku 2019?

Za TOS je 2019. bila godina čak dva važna jubileja – 35. put smo dodelili najprestižniju turističku nagradu “Turistički cvet”, a proslavili smo i 25 godina postojanja Turističke organizacije Srbije. Samo u ovoj godini bili smo prisutni na više od 50 sajmova i prezentacija, ugostili smo više od 150 novinara, blogera i influensera, doveli smo više od 70 organizatora putovanja u studijsku posetu Srbiji. Lonely Planet, jedan od najpopularnijih turističkih portala i izdavača turističkih vodiča u svetu, svrstao je Srbiju u top 10 mesta koje treba posetiti u 2020. Naša zemlja se našla na visokom šestom mestu ove liste. Vodeći kineski turistički magazin Voyage proglasio je Srbiju za destinaciju s najvećim turističkim potencijalom za 2019. To priznanje Srbiji je dodelila i kineska društvena mreža Weibo.

Prvi put smo se predstavili na tržištu Indije – na dva veoma značajna događaja u Mumbaju i Nju Delhiju.

Zahvaljujući efikasnoj promociji Srbije u Kini, napravili smo izvanredan projekat zajedničkog nastupa Srbije i Crne Gore vredan 340.000 evra, koji je Evropska turistička komisija prihvatila da finansira. Projekat je usmeren na promociju Srbije na dalekim tržištima Kine, SAD i Kanade tokom 2020.

 

U toku su novogodišnji praznici, što po pravilu znači povećan broj putovanja. Koliko su ovakvi događaji ili muzički festivali značajni za privlačenje turista? Poslednji podaci pokazuju da je samo od Egzita turistička privreda ove godine zaradila 16,4 miliona evra.

Proslava Nove godine u Srbiji pre svega privlači goste iz regiona, odnosno Slovenije, Hrvatske, Bugarske, Rumunije i BiH, ali je sve veći broj turista iz Nemačke, Rusije, Turske, Grčke i Kine. Veliki broj gostiju iz Bugarske tradicionalno posećuje turističke centre na jugu Srbije, kao i city break destinaciju Niš. Srpske planine i zimski centri privlače veliki broj gostiju koji proslavu Nove godine vezuju za aktivni odmor: šetnju, skijanje, itd. Banje posećuje veliki broj domaćih gostiju, međutim, Vrnjačka banja i Sokobanja beleže veliki porast kada je poseta inostranih gostiju u pitanju.

Što se Egzita konkretno tiče, podsetiću vas da je to srpski brend koji je proglašen za najbolji festival Evrope na dodeli Evropskih festivalskih nagrada u Holandiji. To je dodatno doprinelo promociji Srbije i Novog Sada. Kao partneri Egzita, sa zadovoljstvom 2020. obeležavamo 20 godina postojanja tog festivala. Osim Egzita i Guče, u kalendaru manifestacija TOS-a nalazi se više od 900 manifestacija, što našu zemlju čini još privlačnijom za turiste.

 

Koliko je za turizam Srbije važno da gosti pored Beograda upoznaju i druga mesta, odnosno prirodne i kulturne lepote. Šta je to što bi ih moglo zadiviti, po vašem mišljenju? Šta je ono što bi Srbiju moglo izdvojiti od zemalja regiona, na primer, a nije otkriveno?

Inostrane turiste na prvom mestu interesuje Beograd, ali se mi u svojim promotivnim kampanjama trudimo da još veći akcenat stavimo na ostale destinacije jer želimo da produžimo boravak turista u Srbiji. Statistika pokazuje da se strani turisti, osim Beograda, najčešće odlučuju da posete Novi Sad, Zlatibor, Vrnjačku i Sokobanju, Suboticu i Kragujevac. Kada su u pitanju njihovi zahtevi i želje – to u velikoj meri zavisi od tržišta sa kojeg dolaze. Na primer, kada su turisti iz Nemačke, Austrije ili Švajcarske u pitanju, oni se češće odlučuju za aktivan odmor u prirodi. Oni ne žele samo da obiđu prirodne lepote Srbije nego vole i da uključe neku dodatnu aktivnost – vožnju bicikla, planinarenje, pešačenje, često i vožnju kanuima i kajacima. Sa druge strane, turisti iz Kine vole da obiđu što više specifičnih mesta koja pružaju neki jedinstven doživljaj, da se na tim mestima fotografišu, da osete malo duh tog mesta, ali se ne zadržavaju dugo već žele da njihovo putovanje bude aktivno, da obiđu što više, pa se često opredeljuju da osim Srbije posete i neku od zemalja u regionu. Mi nemamo more, ali imamo izuzetno bogato kulturno-istorijsko nasleđe, imamo kvalitetne gradske odmore, imamo predivne prirodne lepote, imamo tradiciju koja je naša, autentična i koju treba da negujemo. To prelazi u našu prednost jer turisti više ne traže destinacije koje imaju masovni turizam. Traže jedinstvene doživljaje, autentičnost, i to je ono što mi treba da im ponudimo. Kada se poredimo sa organizacijama iz drugih zemalja, dodatni izazov je i to što nam se budžeti značajno razlikuju. Mi sa značajno manjim sredstvima moramo jednako kvalitetno da se predstavimo i da se razlikujemo od zemalja koje su nam direktna konkurencija, a imaju mnogo više novca na raspolaganju.

 

Šta je ono što bi, po vašem mišljenju, trebalo najpre unaprediti u zemlji, na zadovoljstvo turista?

Sinergija javnog i privatnog, koja je doprinela poboljšanju infrastrukture, turističke infrastrukture, usluga u turizmu i drugim industrijama, kao rezultat je donela kvalitetne i privlačne turističke proizvode koje Srbija nudi domaćim i inostranim turistima.

Očekuje se da otvaranje aerodroma “Morava” kod Kraljeva i uvođenje linije do Beča, a od proleća i do Soluna, privuče strane turiste i u taj deo Srbije. Takođe, bolja infrastrukturna povezanost, zahvaljujući izgradnji auto-puta “Miloš Veliki”, koji će imati direktnu vezu sa Koridorom 10 preko obilaznice oko Beograda na petlji Surčin, odnosno sa severne strane prema Mađarskoj, preko Novog Sada i Horgoša, a sa zapadne strane prema Hrvatskoj, biće razlog više za dolazak stranih turista u našu zemlju.

Izgradnja saobraćajne infrastrukture veoma je značajna i za domaće turiste, koji će još lakše i brže moći da obilaze Srbiju.

 

Koliko je stranih gostiju posetilo Srbiju u 2019. i iz kojih pet zemalja najviše. Koliko je to u odnosu na godinu ranije, a šta očekujemo od iduće sezone?

Od januara do oktobra u Srbiji je boravilo je ukupno 3,2 miliona turista, što je šest odsto više nego u istom periodu 2018, od čega je domaćih bilo 1,6 miliona. Za deset meseci ove godine ostvareno je ukupno 8,7 miliona noćenja, što je ponovo šest odsto više u odnosu na isti period prošle godine. Najveći broj noćenja u periodu januar-oktobar ostvarili su turisti iz BiH, a veliki rast dolazaka i noćenja ostvarili su turisti iz Kine, Turske, Rusije i Crne Gore. Generalno, očekujemo da se trend rasta broja turista u Srbiji nastavi.

 

Kakvi su planovi TOS za 2020?

Ako pogledamo tekuću 2019, u kojoj imamo nastavak pozitivnog trenda iz prethodnih godina, i ako uzmemo u obzir da smo nakon rekordne 2018. nastavili sa rastom broja turista, onda imamo sve razloge da verujemo da će 2020. biti nova rekordna godina kada su rezultati u turizmu u pitanju. Zašto u to verujemo? Ne samo zbog konstantnog rasta broja turista već i zato što se iz meseca u mesec menja struktura inostranih turista koji ulaze u top 10 po noćenjima u Srbiji. Kina nam je dobar primer prakse kako smo nakon ukinutih viza kroz intenzivne promotivne kampanje i veliki broj aktivnosti uspeli da privučemo ogroman broj turista iz te zemlje, pa smo u 2018. bili najbrže rastuća destinacija za turiste iz te zemlje, a ove godine na tako dobar rezultat imamo porast od 50 odsto. Zato mislimo da kada taj model preslikamo na Indiju, očekujemo da u 2020. i tu beležimo porast turista. Za nas je takođe važno tržište SAD jer tu imamo direktan let Er Srbije Beograd – Njujork. TOS se vraća i na sajam u Madridu jer i do tog grada ponovo imamo direktnu liniju iz Beograda. U 2020. planiramo još intenzivnije onlajn kampanje, kao i nastavak globalne kampanje na najuticajnijim svetskim medijima. Organizovaćemo i veliki broj radionica i prezentacija u inostranstvu.

 

Pogledajte razgovor:

izvor: Novi magazin
Ostavi komentar Ostavi komentar >>
Ostavi komentar
Pročitajte i...
Preporuke prijatelja
novinarnica svuda
Banca Intesa
NASLOVI
Zlatiborac
Biznis plus
OTP banka lizing
Novi magazin- nedeljnik Medija centar Novinska agencija Beta AMSS side