29.05.2012 Beograd

Manje ugrađenog asfalta – dodatna zarada

Manje ugrađenog asfalta – dodatna zarada
Od ukupno više od 40.000 kilometara puteva svih kategorija u Srbiji, nijedna deonica, osim novih delova Koridora 10, ne zaslužuje najvišu ocenu, niti ispunjava standarde, koji se primenjuju u evropskim zemljama.

Putari se brane da kvalitet puteva zavisi od uloženih para, ali razloge treba tražiti i u nekvalitetno izvedenim radovima, lošim materijalima ili neredovnom održavanju. Još ako nadzor "progleda kroz prste", izvođači imaju dodatnu zaradu i to sa manje ugrađenog asfalta. Naravno, na štetu investitora, koja može da se meri stotinama hiljada evra, pišu Novosti.

Ako su ispoštovani svi propisi struke onda ne može da se desi da samo posle godinu-dve novoizgrađena ili obnovljena deonica pokaže nedostatke, a to je u Srbiji najčešća pojava. Prvo pukotine, zatim udarne rupe, kolotrazi od kamiona, koji su i te kako opasni za saobraćaj, proklizavanje zbog lošeg asfalta.

Nagib kod većine puteva nije regulisan, pa se na kolovozu javljaju bare, kanali pored drumova su zapušeni, često su prisutni odroni, spojnice su vrlo loše urađene što prouzrokuje neudobnu vožnju i zahteva češću sanaciju.

„Prilikom vađenja uzorka za kontrolu, često se konstatuje da nije ugrađena količina asfalta, koja je predviđena projektom. Prilikom ugradnje dešava se da je asfalt pregrejan, što daje loš kvalitet, asfalt gubi elastičnost i brzo puca i tu je reč o nekvalitetnom izvođenju radova. Ako hoćemo pravi auto-put, onda se uradi donji sloj, preko toga duploarmirana betonska ploča, pa se onda ugrađuje asfalt, sa završnim slojem sa eruptivnim agregatom i to se zove trajni asfalt. Uz redovno održavanje, može da traje i decenijama. Čak se na delovima gde dolazi do pojave leda ugrađuju grejači, koji obezbeđuju sigurno vožnju. Takvi auto-putevi zahtevaju višu cenu za 30 do 40 odsto, ali izvođenje se poverava proverenim licenciranim firmama i obavlja se oštar nadzor. Mi na našim putevima ne stavljamo duploarmiranu ploču, ali ako se poštuju sve procedure, uz redovno održavanje, takve saobraćajnice mogu dugo da traju.“, kaže za Novosti Goran Rodić iz Privredne komore Srbije.\

Kako kaže Rodić, na izgradnji saobraćajnica angažuju se neretko priučene firme, koje imaju slabu opremu i kadar, a često se dešava da nadzor svoj posao ne uradi do kraja. Putevi su nam, kaže Rodić, u lošem stanju i stalno iziskuju nova ulaganja. Samo u ovom trenutku, tvrdi, potrebno je više od milijardu evra da se dovedu u "ispravno" stanje.

„Kod većine loše izgrađenih puteva pokazalo se da nije ugrađena tačna količina asfalta predviđena projektom. Cena asfalta po kvadratu je 150 do 200 dinara. Dovoljno je da se ne ugradi samo jedan centimetar asfalta na kilometar dužni i ako je širina druma šest metara investitor je oštećen za milion do milion i dvesta hiljada dinara. Propisi dozvoljavaju odstupanje do deset odsto, ali to mora da se prijavi investitoru, da bi se korigovala cena, a ako se ne prijavi i nadzor ne reaguje onda je to zloupotreba odnosno krađa.“, navodi Rodić.

autor: AS izvor: Novosti/Novi magazin
Ostavi komentar (4) Ostavi komentar >>
Ostavi komentar
  • 30.05.2012, 08:24h dusanka

    Eto kako se krade. Mi smo nacija lopova i sve se radi po tom sistemu,sve funkcionise tako u ovoj Serbiji.Mi se iznenadimo kad je neko posten,kad radi svoj posao i ne trazi mito.A takve mozes na prste da izbrojis. Strasno,strano,strano!! To sve sto Serbi znaju,ali provaljeni smo i sada nema vise kradje burazeri!!!! Prvo, mi vam neceno dati,a drugo svet vam nece dati lopine! I jos nesto,posto smo mi buduci pravnici sacekace vas sud i zatvor,jer nema vise one vase zastarivanje. Najveci lopovi ce biti izvedeni na sud i osudjeni po zakonima ove zemlje!!!!

  • 30.05.2012, 08:05h Finessa

    Pa da li stvarno mislite da bi Mrkonjić i ostali gradili puteve i mostove kada ne bi mogli da kradu. Dakle oni grade da bi krali pare uz izgovor da je to Srbiji potrebno.Kada ne bi mogli da zidaju cenu izgradnje i da kradu pare ne bi pristali da rade taj posao

  • 30.05.2012, 04:18h arsa

    To je upravo razlog sto se Mrka ponasa kao pasa,voli covek pare,pevaljke...

  • 30.05.2012, 01:29h Lale (1)

    Prosto rečeno krađa. Samo ne krade se na debljini asfalta jer se to lako proveri a i nije skupo. Kod novih puteva krade se ispod asfalta!

Pročitajte i...
Preporuke prijatelja
Banca Intesa
NASLOVI
Zlatiborac
Biznis plus
OTP banka lizing
Novi magazin- nedeljnik Medija centar Novinska agencija Beta societe AMSS side