Korona virus ubrzava nacionalizaciju avio-kompanija
01.07.2020 Brisel

Korona virus ubrzava nacionalizaciju avio-kompanija

Korona virus ubrzava nacionalizaciju avio-kompanija Foto: Beta, AP
Portugalija i Italija su na putu da prebace u državno vlasništvo svoje avio-kompanije koje pokušavaju da se izbore sa ekonomskim teškoćama izazvanim ili otežanim pandemijom koronavirusa.

Portugalska vlada je potvrdila da nije mogla da postigne dogovor sa akcionarima o spasilčkom paketu od 1,2 milijarde evra za avio-kompaniju TAP, za koji je već dobila "zeleno svetlo" regulatora EU za konkurenciju.

Država je vlasnik 50 odsto kompanije TAP i zapretila je da će je potpuno nacionalizovati ukoliko američki biznismen Dejvid Nileman, koji je vlasnik 45 odsto, ne pristane na uslove sporazuma, uključujući veliko restrukturisanje firme.

Kako prenos mediji, Nileman nije želeo da pristane na veću operativnu kontrolu vlade ali bi pod određenim uslovima mogao da pristane na dezinvestiranje.

Ukoliko ne bude kompromisa, uredba o renacionalizaciji biće poslata portugalskom predsedniku Marselu Rebelu de Sousi.

Ministar infrastukture Pedro Santos rekao je u parlamentarnom odboru da je država "spremna da interveniše i spase kompaniju... privatni akcionar nastavlja da odbacuje uslove države", prenosi EURACTIV.com.

Kasnije je ministar priznao da uklanjanje TAP iz delimično privatnog vlasništva "nije idealan nego mogući model".

Spasilački paket za portugalsku avio-kompaniju dobio je u junu odobrenje Evropske komisije. Bio je ocenjivan u sklopu redovne procedure a ne po relaksiranoj proceduri o državnoj pomoći koja se primenjuje za kompanije teško pogođene posledicama pandemije.

Vraćanju pod kontrolu države sve je bliža i Alitalija, nakon što je italijanska vlada izašla sa planom da spase tog avio-prevoznika sa tri milijarde evra. Konačan sporazum trebalo bi da bude postignut do kraja nedelje.

Nova uprava upravo je imenovana i plan je da se finansira nova kompanija koja će apsorbovati imovinu Alitalije dok će dugovi biti prepušteni stečajnom upravniku.

Ministar industrije Stefano Patuaneli nedavno je rekao italijanskim poslanicima da bi nova Alitalija mogla više da se fokusira na letove na dugim relacijama dok je ministarka saobraćaja Paola De Mikeli rekla da će flota kompanije brojati oko 100 aviona.

Angažman italijanske vlade na spasavanju avio-kompanije značiće mnogo posla za službe EU koje se bave zaštitom konkurencije jer je državno vlasništvo "znak upozorenja" za narušavanje jedinstvenog tržišta i Brisel bi mogao da postavi neke uslove u zamenu za odobravanje plana.

Spasavanje Alitalije verovatno se neće kvalifikovati za relaksiranu EU proceduru o državnoj pomoći pošto ta kompanija već godinama ima finansijske probleme.

Od izbijanja epidemije koronavirusa, koja je u martu i aprilu potpuno zaustavila avio-saobraćaj, evropski avio-prevoznici su dobili ili im je obećno više od 30 milijardi evra.

autor: KP izvor: Beta
Ostavi komentar Ostavi komentar >>
Ostavi komentar
Pročitajte i...
  • Er Srbija i Turkiš erlajnz šire saradnju Er Srbija i Turkiš erlajnz šire saradnju

    Srpski nacionalni avio-prevoznik Er Srbija i Turkiš erlajnz postigli su sporazum o proširenju poslovne saradnje kod-šer ugovorom koji će pokrivati destinacije iz saobraćajnih mreža obe kompanije, saopštila je danas Er Srbija.

  • Vučić: Država do sada pomogla privredu i građane sa 5,8 milijardi evra Vučić: Država do sada pomogla privredu i građane sa 5,8 milijardi evra

    Paket pomoći, koji je država Srbija namenila privredi i građanima, kako bi ublažila posledice pandemije koronavirusa, do sada ukupno iznosi 5,8 milijardi evra, odnosno 12 odsto bruto domaćeg proizvoda (BDP), što je jedan od najvećih paketa pomoći koji je neka zemlja pripremila, izjavio je danas predsednik Srbije Aleksandar Vučić.

  • Svetska banka finansira program integrisanog razvoja koridora Save i Drine Svetska banka finansira program integrisanog razvoja koridora Save i Drine

    Svetska banka (SB) objavila je danas da je Srbiji, Bosni i Hercegovini, Crnoj Gori odobrila 123,2 miliona evra (134 miliona dolara) za prvu fazu programa integrisanog razvoja koridora Save i Drine (SDIP) čiji je cilj da ojača prekograničnu saradnju kroz upravljanje vodnim resursima i da unapredi plovnost vodnog puta i zaštitu od poplave.

Preporuke prijatelja
novinarnica svuda
NASLOVI
Zlatiborac
Biznis plus
Turisti?ka organizacija Srbije
Novi magazin- nedeljnik Novinska agencija Beta AMSS side